FIFA tegen PES

De eeuwige strijd om de heerschappij bij de voetbalgames

 

Door SIDNEY ALWART, voor TobSport.nl

Gepost op: 18-10-2009.

 

 

 

In dit artikel:

 

  • De strijd tussen PES en FIFA over de jaren
  • Het verschil tussen de twee populairste voetbal-games
  • Video: FIFA 10, PES 2010 en FIFA 2002
  • Hoe ook ik overstapte op FIFA 10…

 

 

 

Dé twee leidende voetbalgames: FIFA Soccer en P.E.S.

 

 

Twee voetbalgames zitten (wereldwijd en in Nederland) iedere keer weer bij de best verkochte games van het jaar: FIFA Soccer van Electronic Arts en Pro Evolution Soccer (P.E.S.) van Konami. De Japanners van Konami strijden al jaren tegen de Amerikanen van EA om de heerschappij binnen de markt voor voetbalgames. FIFA werd als eerste van de twee geïntroduceerd in 1994, zette een standaard voor voetbalspelletjes op de computer neer en bereikte een monopoliepositie bij alle populaire games-consoles  en op de pc.

 

Maar toen kwam Konami met Pro Evolution Soccer op de proppen. Waar FIFA altijd een goede arcade-vertaling van de voetbalsport wilde neerzetten, richtte Konami zich op het bieden van een meer realistische spelvorm, beter vergelijkbaar met het echte professionele voetbal. PES nam de betere reviews in de pers en een hogere waardering door gamers voor haar rekening, maar FIFA behield de eerste plek als het ging om verkoopcijfers.

 

FIFA-fans beklaagden zich tot 2008 over het uitblijven van een verbeterd vervolg op het door hen meest gewaardeerde deel uit de FIFA-serie: FIFA 2002. Hieronder ziet u een video met enkele geprogrammeerde bloopers in FIFA 2002. Speciaal voor de EA-fans, die zo lang moesten wachten op een verbeterd vervolg. In 2008 werd FIFA 2009 gelanceerd, waarmee EA eindelijk weer de eigen fans tevreden wist te stellen en PES-ers voor zich wist te winnen. Mede door het lauwe onthaal van PES 2009 door haar trouwe fans.

 

 

FIFA 2002 Bloopers (outtakes)

 

 

 

 

De opmars van Konami’s PES ten opzichte van EA’s FIFA…

 

Voor 2008 lachten de PES-fans FIFA-fans uit om de bekende zwakten in het spel, waarbij een slim misbruik van bepaalde ‘bugs’ in het spel altijd tot goals leidde. Een spelletje PES stond garant voor een realistischer voetbalbeeld, argumenteerden zij. Met PES moest je meer moeite doen om een actie geslaagd neer te zetten. Bij FIFA leidde een lange pass vanaf een bepaalde positie op het veld altijd tot een één-op-één-situatie met een spits voor de keeper.

 

Nederlandse gamers moesten het bij FIFA altijd doen met een surrogaat-Nederlands Elftal in het spel. De KNVB vroeg naar verluid altijd om teveel geld voor de rechten, zodat internationale goals van bijvoorbeeld Van Nistelrooij altijd buiten schot bleven. Toch beschikte FIFA altijd over meer licenties dan PES en leken de individuele spelers meer op de echte voetbalprofs.

 

PES trok ondertussen door haar beter simulerende game-play een groter aantal die-hard fans aan. Het marktaandeel van PES steeg gestaag en de fans verdedigden de Japanse vertaling van het voetbalspel met vuur en zwaard tegen dat van de Amerikanen. De Artificial Intelligence van de tegenspelers in PES werd geprezen. Konami introduceerde in Japan de “Become A Legend”-mode, waarbij een enkele speler de top moet zien te bereiken.

 

Dit jaar echter slaat Electronic Arts verrassend terug. FIFA 10 weet weer fans te winnen ten opzichte van PES 2010. Nog steeds met de traditioneel meer cartoonish, speelhal-achtig aandoende game-play, die ook de bestaande fanbase zal bevredigen. Maar ook met een vloeiender spelverloop, mooie graphics en met een betere simulatie van het echte voetbalspel. Waar FIFA de snelheid van het spel opkrikte, bracht PES de veelgeprezen snelheid juist terug.

 

 

PES 2010, schijnbewegingen-tutorial:

 

 

 

FIFA behaalde succes, ondanks de vele bugs, die bijvoorbeeld het manager-gedeelte van het spel teisteren. Op Internet verscheen al een lijst met meer dan 60 bugs met veel impact. Zo verdwenen spelers die een rode kaart kregen bijvoorbeeld niet van het veld. De bugs treden vooral op als spelers een manager-spel starten in een minder populaire competitie. De programmeurs redeneren als volgt: wegen de kosten van het perfectioneren van het spel in minder aansprekende leagues op tegen de baten aan extra verkopen? Door tijdsdruk accepteert men fouten om het product maar tijdig op de markt te brengen. Electronic Arts verwijderde ook online-spelmogelijkheden, omdat ze niet goed genoeg beveiligd bleken en vals spel mogelijk maakten.

 

PES 2010 is nog maar net uit, maar ik verwacht dat FIFA 10 een groot deel van het verloren marktaandeel over de laatste jaren goed zal maken. De meeste die-hard voetbal-gamers willen zich vooral richten op een enkele game. De eerdere introductie op de markt van FIFA ten opzichte van PES, begeleid door lovende kritieken, mag gezien worden als een goede zet in de strijd om de aandacht van de consument. PES 2010 heeft wat in te halen, maar biedt op de lange termijn meer uitdaging, omdat de game-play meer tijd vraagt om je de techniek volledig eigen te maken. De 2010-versie vraagt bovendien van de vaste schare fans een nieuw leerproces, omdat de game-play veranderd is ten opzichte van de voorgaande versie.

 

 

 

Electronic Arts wint marktaandeel terug…

 

 

En toch staat Konami onder druk. Al sinds FIFA ’09 ten opzichte van PES 2009 is er een kentering in aandacht waarneembaar tussen beide games. FIFA wist beter gebruik te maken van de mogelijkheden die het Internet biedt. Daarmee begon de hernieuwde opmars van het spel van Electronic Arts. Waarbij de overgestapte PES-ers nog wel moesten wennen aan het karakter van FIFA: de meer overdreven game-play.

 

Zo kon menig PES-er maar moeilijk accepteren dat het in FIFA 10 zeer goed mogelijk is te scoren ter hoogte van de cornervlag: de bal wordt als voorzet ingebracht, waarbij het meegeven van een indraaiend effect aan de bal lastig te verwerken blijft voor de dienstdoende keepers in het spel. De bal draait mooi naar binnen, het doel in, terwijl topkeepers staan te grabbelen.

 

 

FIFA 10 in het Emirates Stadium van Arsenal. Jeffrey van InsideGamer.nl:

 

 

 

Een reden voor die-hard PES-fans om FIFA wederom te verketteren. Wat mij betreft maken de bovenmenselijke capaciteiten van de voetballers in de game het spel juist spectaculair, interessant en aantrekkelijk. Nog iets wat ik geweldig vindt: de 360-graden moves in FIFA, die de spelers maximale bewegingsvrijheid geven.

 

Ja, ik beken: ook ik, Sidney Alwart, ben dit jaar overgestapt als hardcore PES-fan op FIFA 10. Een vriend realiseerde zich achteraf dat de aankoop van het spel een dermate beslag legde op de huishoudpot, dat het verkopen van de pas uitgebrachte XBOX-game verstandiger zou zijn. Ik kocht FIFA 10 van hem en raakte al snel verslaafd…

 

Een potje FIFA 10 online, iemand?

 

 

Ook ik stapte over van PES op FIFA…

 

 

Online sta ik bekend als “SIDNEY010” en ik laat je alle hoeken van het veld zien als je het durft om het tegen me op te nemen.

 

Ik geef je zelfs een goal voorsprong als je dat wilt. Laat ik een verdediger even een stapje opzij maken, als je voor de eerste keer opstoomt richting mijn doel.

 

Mijn favoriete team is Liverpool en ik scoor het meest (en mooist) met Fernando Torres. Verder probeer ik een PES-achtige spelstijl neer te zetten bij het spelen van FIFA met een vloeiend en aantrekkelijk ogend, aanvallend spel en kots ik op de pappie’s, die zich online vasthouden aan dat echte, aloude FIFA-spel: balletje opwachten met de spits, schuin het strafschopgebied inlopen en onhoudbaar scoren.  

 

Een voorwaarde voor het spelen tegen mij is het gebruik maken van het Engelse commentaar. De Nederlandse commentatoren Yoeri Mulder en Evert ten Napel zijn duidelijk geen acteurs en het was beter geweest uitspraken van de heren op te nemen tijdens het verloop van een echte wedstrijd. Dan hadden ze waarschijnlijk minder geforceerd geklonken.

 

 

 

FIFA 10, New Skills-tutorial:

 

 

 

 

 

 

Reageer op dit artikel

 

Meer van deze schrijver