Hongerige toetreders tegen uitgebluste media-instituten

 

Kent u sport- en entertainmentsite Highlow.nl al?

 

Door TobSport redactieteam voor TobSport.nl

Gepost op: 30-10-2009.

 

 

 

De huidige financiële crisis treft zowel de media als de sportwereld zwaar. De ene sector kampt met teruglopende advertentiekosten en de ander met verminderde inkomsten uit tv- en sponsorgelden. In dit artikel wordt een beeld geschetst van de stand van zaken binnen beide sectoren, waarbij we ons tenslotte op toepasselijke wijze focussen op het vlak waar beide sectoren elkaar ontmoeten, namelijk: bij onze eigen vakbroeders (sport + media = sportmedia).

 

Juist de sportgerelateerde mediakanalen krijgen fikse klappen, meer nog dan hun collegae die zich met andere aandachtsgebieden bezighouden. Met name de traditioneel sterke mediamerken hebben het moeilijk. En dat terwijl de kansen in de markt in deze tijd juist voor het oprapen liggen. Bijvoorbeeld door expansie te realiseren met behulp van het Internet. De traditionele mediareuzen laten de kansen echter liggen, ondanks hun nog vrij goed gevulde oorlogskassen.

 

Veel kleinere spelers op de markt weten een product neer te zetten van vergelijkbare kwaliteit en stelen de show.

 

Als voorbeeld presenteren we u: Highlow(.nl)

 

 

In dit artikel:

 

  • De financiële crisis en ontwikkelingen in sport- en medialand
  • Traditioneel sterke media missen het schip op Internet
  • Slimme, kleine guerilla’s nemen de macht over binnen de sportmedia

 

 

 

De sportwereld in crisistijd

 

 

De sportwereld heeft het moeilijk, maar komt er wel weer bovenop. De crisis stimuleert een meer realistische bedrijfsvoering en de aandacht voor sport neemt alleen maar toe, mede door de opmars van moderne communicatiemiddelen zoals het Internet. Over het algemeen speelt de sportwereld goed in op de mogelijkheden die nieuwe marketing- en communicatietechnieken bieden. Als de sportwereld met dalende budgetten een gelijkwaardig product weet blijven te produceren, zullen de winstmarges alleen maar stijgen. De sportwereld weet haar unieke content vrij goed te verkopen, via verschillende mediakanalen.

 

Voetbalclubs hebben bijna allemaal al een eigen tv-kanaal en verkopen merchandise in hun eigen webshops. Vrijwel alle sporten kunnen zich beroepen op een vrij loyale en immer groeiende fanbase. Ook zit de economie op dit moment niet voor iedereen tegen: golfer Tiger Woods wist onlangs de eerste sportmiljardair ter wereld te worden. Usain Bolt krijgt snelle bolides aangeboden in een tempo, sneller dan hij ze vervolgens weer in de prak kan rijden. Met uitzondering van een minderheid (bijvoorbeeld de DSB-schaatsploeg) heeft de profsporter het over het algemeen nog altijd goed. Zo verdient een gemiddelde Eredivisie-voetballer nog altijd bijna twee keer de Balkenende-norm.

 

 

De sportwereld gebruikt media om nieuwe inkomstenbronnen aan te boren

 

 

Een sporter verdient aan en met behulp van de media. Media maken meer mogelijk in de sport. Een voorbeeld van een geslaagd en nog vrij innovatief sportmarketing-initiatief: deze maand speelde het Engelse nationale voetbalelftal tegen dat van de Oekraïne. De Britten konden enkel via ‘het net’ kennis nemen van deze interland. Voor een prijs tussen de 5 en 12 pond liet een kwart miljoen Britten zich overhalen om via Internet te gaan kijken.

 

De uitzendrechten waren te duur geworden voor de traditionele media. Later werden de rechten voor een samenvatting nog verpatst aan de BBC. Mede daardoor zal de internetaanbieder onder de streep zeker een bevredigende hoeveelheid geld over hebben gehouden. Met een zich steeds uitbreidende mate van convergentie onder communicatiemiddelen (bijvoorbeeld internettoepassingen met tv) wordt er steeds meer mogelijk.

 

Wetenschappers en ontwikkelaars binnen bedrijven maken nieuwe verdienmodellen mogelijk door technologieën met elkaar te verweven tot nieuwe vormen van informatie- en communicatietechnologie. Waarbij nog resterende grenzen aan mediagebruik voor het publiek weggenomen worden. De sportwereld trekt van oudsherre een groot aantal talentvolle professionals die mede vanwege een grote mate van affiniteit met het product uitstekend weten te verkopen.

 

Combineer dit feit met het geregelde falen van de sportprofessionals die men vertegenwoordigt en voldoende aandacht van de media blijft gegarandeerd. Sport is altijd weer ‘nieuw’ en maatschappelijk gezien is de heldenverering van de sportactoren vrijwel gemeengoed geworden.

 

 

De media in crisistijd

 

 

De mediawereld heeft het zwaar in deze tijden, maar er zijn ook sectoren die profiteren. Televisie-uitzendingen worden beter bekeken naarmate het publiek bezuinigt op horecabezoek en vakanties. De bioscopen doen het onverminderd goed. Tijdschriften kampen met een dalend aantal abonnees, maar met een stijgende omzet uit de losse verkoop.

 

Verkopen aan games en consoles stijgen alleen maar. Kranten kregen over het algemeen klappen, maar degenen die slim durfden te innoveren waren juist succesvol (met bijvoorbeeld papieren spin-offs, zoals NRC NeXt ). Anderen lukte het weer niet: DAG moest onlangs voor de laatste maal dag zeggen via het Internet. De papieren versie was al eerder verdwenen.

 

 

De kracht van convergentie en een cross-mediale marktbenadering

 

 

Internetmedia stijgen snel in populariteit. De advertentie-inkomsten van mediabedrijven via ‘het net’ stijgen alleen maar. Toch missen veel tradionele reuzen in medialand het schip als het gaat om het realiseren van een serieuze online presence en omzet via het web. Met name in het voeren van een sterke cross-mediale aanpak schieten de traditioneel sterke mediamerken vaak tekort.

 

Uitingen via Internet, papier en het tv-scherm worden door afzonderlijke redacties aangestuurd, waarbij men onvoldoende oog heeft voor een gezamenlijk optreden en elkaars talenten. Zo weten de meeste kranten enkel een plat en beperkte vertaling van zichzelf te maken op Internet en is bijvoorbeeld  Omroep.nl als portaal van de publieke omroepen een rommeltje.

 

Een uitzondering op de Internet-malcontents vormt het Telegraaf-concern, dat werkt met een Internet-taskforce die de afzonderlijke onderdelen strategisch adviseert en bijstuurt waar nodig. De Amsterdamse krant weet daarnaast de afgelopen twee jaar voldoende aandacht te trekken met de kandidaatomroepen ‘Wakker Nederland’ en ‘Powned’, kent een stijgende oplage en realiseerde een goede online vertaling van haar papieren versie. De krant is de grootste op papier en op het web. Men maakt daarnaast gebruik van andere internetformules zoals o.a. Speurders.nl en GeenStijl.nl.

 

 

Sportmedia in crisistijd

 

 

Een leuke link tussen de sport- en mediasector vormen de sportmedia. Sportkranten en –sites staan al bijna een jaar bol van de verhalen over sportclubs, die zich bij elke volgende begroting weer afvragen of ze zich het vege lijf gaan redden. Maar de malaise, die de sportmedia beschrijven, ondervinden zij zelf ook aan den lijve. Als de realiteit van alledag. Sportredacties werden massaal ingekrompen en het resultaat was voor het lezerspubliek zowel on- als offline direct zichtbaar.

 

Zo verdween bijvoorbeeld de goedgevulde losse katern ‘AD Sportweek’  bij het landelijke dagblad. De sportkatern werd weer opgenomen bij de rest van de krant en een deel van de redactie kon zijn biezen pakken. Nadat men jaren extra energie stak in sportberichtgeving was het tijd geworden om te bezuinigen. Ook online was een dalend kwaliteitsniveau zichtbaar. AD’s Sportwereld.nl werd minder vaak ververst en later maakte het prettige design van de site plaats voor een desastreuze metamorfose. Het AD telde vol trots af tot klokslag 09:00 uur op 09-09-2009 om een wanstaltig gedrocht te presenteren op Internet als vervanger van haar vertrouwde, rustige verschijning van voorheen.

 

 

Het AD presenteerde vol trots in eerste instantie een wangedrocht

 

 

Een versie met een voldoende witruimte voor de ogen en prettige belettering en fotografie werd afgelost door een ongetwijfeld meer GSM-geschikte versie, die met minder personen te managen is. De hele site stond echter ook bol van de verkeerde keuzes als het gaat om de inhoud. Zo kon het gebeuren dat ten tijde van de eerste berichtgeving rond het DSB-echec de bezoeker zich eerst een tennisarm moest scrollen om bij ‘het nieuws over’ terecht te komen. Onderweg moest daarbij eerst ook nog eens nieuws over een stappende Robbie Williams, een blessure bij Madonna en bij wijze van spreken een verdwenen fiets gepasseerd worden. De site kreeg namelijk een sterk regionaal gericht karakter, om in te springen op het succes van regionaal gerichte initiatieven als WebRegio.nl.

 

De nieuwssite onderging ondertussen alweer enkele aanpassingen die het design ten goede kwamen, maar de inhoud houdt nog niet over. Een enkel bericht plus foto sieren het belangrijkste deel van de site. Kliktechnisch, actiematig en qua attentiewaarde niet slim. Een ander opvallend feit aan Sportwereld.nl: toen bezoekers zich in reacties zeer kritisch opstelden tegenover sporthoofdredacteur Chris van Nijnatten verdween ineens de mogelijkheid te reageren op sportcolumns. Waarschijnlijk een egocentrische actie: Van Nijnatten’s columns werden door bezoekers veel minder gewaardeerd dan die van zijn tijdelijke vervanger tijdens zijn vakantie: de talentvolle columnist Sjoerd Mossou.

 

Kranten als De Telegraaf en De Volkskrant weten een betere vertaling van zichzelf te maken op het net. Meerdere berichten plus foto’s prijken op dezelfde oppervlakte in vergelijking met het AD. En dan blijft er nog ruimte over om te adverteren. Bij De Telegraaf gebeurt dit wel vaak met de gehate pop-ups. Maar meer berichten uit de papieren versie duiken ook op binnen bijvoorbeeld de online versie van de sportkatern Telesport, in vergelijking met de sites van andere grote Nederlandse kranten. De Telegraaf is niet gierig. Men beseft zich dat bezoekers niet willen betalen voor het lezen van nieuwsberichten via Internet.

 

 

Hongerige nieuwkomers nemen de macht over op het Internet

 

 

Naast Telesport.nl, zijn ook V(oetbal)I(nternational).nl en Sportweek.nl onverminderd succesvol op het Internet, als zijnde traditioneel sterke papieren mediareuzen. Toch wisten toetreders op de markt voor sportmedia met een volledige focus op online content hun status te benaderen. De sites NuSport.nl en Voetbalzone.nl zijn voorbeelden van succesvolle internetbedrijfjes, die snel aandacht en marktaandeel wisten te genereren op een verzadigde markt voor sportmedia. Ze streven in rap tempo de uitgedunde redacties van de traditionele reuzen voorbij in de kwaliteit van online content, het slim gebruiken van internettechnieken en het creëren van nieuwe mediatoepassingen.

 

De time-to-market  bij de kleine internettoetreders is snel en de nieuwkomers zijn hongerig genoeg om met weinig mankracht en middelen toch een bevredigend resultaat neer te zetten. In de nabije toekomst zullen kleine, innovatieve bedrijven interessante verdienmodellen kunnen realiseren, door op het juiste moment (web)technische mogelijkheden te combineren met een slim marketingplan. Nieuwe toepassingen op Internet gericht op sport dienden zich al aan. Zo bieden sites bijvoorbeeld de mogelijkheid aan eenvoudig en gratis een club- of teamsite op te richten, eigen videomateriaal te publiceren en het inkopen van sportkleding, -schoeisel en accessoires, tegen zeer schappelijke prijzen. 

 

 

Maak kennis met Highlow.nl: een website gericht op sport en entertainment

 

 

Een voorbeeld van een nog relatief nieuwe mediatoetreder op het Internet is de sport- en entertainmentsite Highlow.nl. De site is een initiatief van het bedrijf Highlow Communications van Jacques Happe. Higlow Communications acteert vanaf 1986 als persbureau, waar later ook activiteiten als marketing, sales, communicatie en eventorganisatie aan toe werden gevoegd. Het bedrijf zette een succesvolle innovatie in de markt door theaterreizen per bus aan te bieden.

 

Highlow.nl werd in 2004 opgericht als site voor sport en entertainment, waarbij het zich wil onderscheiden met “origineel nieuws en prachtige fotografie”. En dat lukt de redactie erg goed. Men mocht sportjournalistiek bedrijven voor de Amsterdamse Admirals, Ajax, FC Volendam, Oranje en de Tour de France. Highlow.nl werkt met “eigen talentvolle journalisten, columnisten en fotografen” die al meer dan zes miljoen bezoekers wisten te bereiken tussen 2004 en 2009 (Bron: Highlow.nl).

 

 

Sport- en entertainmentsite Highlow.nl: een recensie

 

 

De sport- en entertainmentsite Highlow.nl heeft het bekende uiterlijk van een nieuws-portal aangenomen met wit als basiskleur en blauw als steunkleur. Deze kleurkeuzes maken de site prettig leesbaar. De herkenbare navigatie maakt alle onderdelen eenvoudig bereikbaar. De inhoud: sport- en entertainmentartikelen en -nieuwsberichten worden afgewisseld met videomateriaal. De inhoud is actueel en origineel en Noord-Hollands gekleurd.

 

Zo is er veel berichtgeving over de voetbalclub Ajax, ondersteund door veel origineel en kwalitatief hoogstaand fotomateriaal. De site roept op moment van schrijven op zoek naar “aanstormend talent voor nieuwe Ajax-activiteiten”. Geïnteresseerden kunnen zich natuurlijk melden via Highlow.nl. Highlow zoekt zowel een eindredacteur, als columnisten, fotografen en journalisten.

 

 

Bezoek nu de sport- en entertainmentsite Highlow.nl, klik hier!

 

 

Op de landingspagina nemen we een momentopname, waarbij we u hierbij een overzicht van de inhoud presenteren. Origineel nieuws over Jong Ajax en met name over tot nu toe vrij onzichtbare talentvolle Ajax-aankopen trekt in eerste instantie de aandacht van de Highlow.nl-bezoeker. Ajax-fans zijn natuurlijk benieuwd naar de verrichtingen van hun pas verworven ‘knuffelzeehond’ Kerlon en de talentvolle Danilo ‘Wamberto’ (de zoon van…). Highlow.nl geeft de fans wat zij wensen.

 

Highlow.nl toont zich een betrouwbare leverancier van Ajax-nieuws door zich bijvoorbeeld uit te spreken over de rentree van Gabri na een blessure en de afhankelijkheid van het eerste elftal van de Uruguayaan Luis Suarez. Fotograaf Ilja Knemeijer presenteert een fotoverslag van het debuut van Ze Eduardo met een grote hoeveelheid origineel beeldmateriaal.

 

Het entertainmentgedeelte van de website richt zich onder andere (logischerwijs) op de artiest Gordon, waarvoor Highlow Communications het persmanagement verzorgt. Via polls wordt de mening van bezoekers gevraagd over bepaalde zaken en Highlow.nl heeft haar eigen nieuwsbrief. De site Highlow.nl is een uitstekend voorbeeld van hoe een initiatief met een online focus een kwalitatief hoogwaardig mediaproduct in de markt kan zetten. Een product, dat niet onder hoeft te doen in vergelijking met dat van tradioneel sterkere mediamerken.

 

 

 

Neem eens een kijkje op Highlow.nl:

 

Bezoek nu de sport- en entertainmentsite Highlow.nl, klik hier!

 

 

 

 

Bronnen:

 

Highlow.nl, Administrator – “Highlow Communications: Sports & Entertainment” (07-09-2009).

 

Online: http://highlow.nl/CMS/index.php?option=content&task=view&id=1453&Itemid=81

 

 

 

 

 

 

 

Reageer op dit artikel, geef uw mening!

 

Meer van deze schrijver