Problemen op komst voor Brawn GP?

Jenson Button’s choke-hold in de Formule 1

 

Door SIEMEN STAMSNIJDER, voor TobSport.nl

Gepost op: 09-04-2009.

 

Jenson Button won voorafgaande aan dit seizoen in de Formule 1 slechts één wedstrijd. Namelijk de Grand Prix van Hongarije in 2006. Button wordt al sinds lange tijd gezien als een talentvolle coureur. Zijn carrière zat echter een beetje in het slop. En vooral de afgelopen twee jaar waren niet om over naar huis te schrijven geweest. Button reed gedurende deze periode voor het team Honda.

 

Dit seizoen echter wist hij tot nu toe alle wedstrijden (2) in de F1 te winnen. Hij wisselde hiervoor niet van team, maar het team wisselde om hem heen van eigenaar.

 

Jenson is de zoon van voormalig rally-koning John Button. Op zijn 8e kreeg hij van pappa zijn eerste kart en op zijn 11de behaalde hij al zijn eerste nationale kampioenschap. In 1997 werd hij de jongste coureur ooit die het European Super A Championship wist te winnen. In 2000 debuteerde hij in de Formule 1 bij Williams.

 

Hij rijdt nu voor de renstal van Ross Brawn (Brawn GP), die in december 2008 de inboedel van de renstal van Honda overnam voor het symbolische bedrag van één  dollar. Geen slechte zakelijke beslissing van Brawn. Honda was bang geworden door de geslonken omzetten in autoland naar aanleiding van de krediet- en financieringscrisis en wilde snel vertrekken uit de kostbare autosport.

 

Brawn kocht de Honda-renstal voor een habbekrats

 

Brawn kocht echter wel een team dat hij door en door kende en dat jarenlang hoge investeringen in kwaliteit had gedaan. Met name tijdens het voor Honda desastreus verlopen seizoen 2008, onder leiding van Brawn. Gedurende het lopende seizoen al begon men zich met de in totaal 700 man volledig te concentreren op succes in 2009.

 

Honda gebruikte drie windtunneltests en Brawn was overtuigd een winnende auto in handen te hebben. Brawn GP en enkele andere teams speelden namelijk op fantastische wijze in op de gewijzigde reglementen van de autosportbond FIA. Beter dan concurrerende teams van naam. Ross Brawn behaalde overigens al eerder successen bij o.a. Benneton en Ferrari (7 titels met Schumacher).

 

Tijdens de laatste tests voorafgaande aan dit seizoen werden de verschillen tussen de renstallen al aardig duidelijk. Met name de op verschillende wijzen vormgegeven ‘diffusers’ aan het onderstel van de wagens zorgen voor grote verschillen. Brawn won de eerste twee races met overmacht, zij het van achter de safety-car (in GP 1 in de laatste ronde, na een botsing van Vettel en Kubica en in GP 2 na hevige regenval in ronde 33).

 

Ook Jarno Trulli wist al te imponeren door in zijn Toyota vanuit laatste positie de derde plek te bemachtigen in GP 1 (tijdstraf niet meegerekend). Renstal Williams lijkt naar jaren in de vergetelheid te hebben doorgebracht ook weer terug aan de top, met goede resultaten dit seizoen. Teams als Red Bull, BMW, Ferrari en Renault dienden een protest in bij de FIA tegen de diffusers die door Williams, Toyota en Brawn worden gebruikt. De diffusers van deze teams geven de auto’s van deze laatste teams aantoonbaar meer grip en neerwaartse druk.

 

Wordt al in april het Formule 1-seizoen beslist?

 

Op 14 april houdt de FIA een hoorzitting, waarin wordt beslist over de legaliteit van de diffusers. Teams houden hun hart vast en hopen hun seizoen te redden. Raikkonen en Alonso gaven al aan dat wat hen betreft het seizoen na 14 april al over is, mochten de omstreden onderdelen worden goedgekeurd. En dat lijkt zeker te gaan gebeuren. Ze werden immers door de wedstrijdstewards de afgelopen tijd gewoon goedgekeurd.

 

Maar als de onderdelen niet goedgekeurd worden, zullen de teams worden gediskwalificeerd of uit de uitslagen van de eerste twee wedstrijden geschrapt worden. En dan zou Fernando Alonso ineens op de eerste plaats op de ranglijst staan. Op 19 april staat vervolgens de volgende wedstrijd op het programma: de GP van China in Shanghai.

 

Terwijl McLaren zich wederom moet verantwoorden voor onregelmatige praktijken (op 29 april), ruziet het team ook nog eens met topcoureur Lewis Hamilton. Hamilton zal zich echter wel weer herpakken. Maar is het materiaal goed genoeg? Ferrari wist, ondanks het strategische advies van Michael Schumacher nog geen potten te breken dit seizoen.

 

De diffusers en de interpretatie van de reglementen

 

Toch heeft Ferrari met Felipe Massa en Kimi Raikkonen goede coureurs in huis. Ook Alonso van Renault is gevaarlijk. Jenson Button gaat echter toch als laatste lachen dit seizoen. Hij kan zijn afgelopen twee slechte seizoen bij Honda doen vergeten met zijn snelle auto. De ervaren Rubens Barichello is erbij om hem met raad en daad bij te staan en hier en daar ook punten te pakken.

 

De diffusers zijn een vitaal onderdeel van het onderstel aan de achterzijde van de auto, bedoeld om extra neerwaartse druk te genereren. Als de FIA op 14 april besluit dat de afmetingen en dergelijke van de diffusers van Toyota, Brawn en Williams aan de reglementen voldoen, zullen de grote teams veel tijd en moeite moeten steken in het verbeteren van het design van hun eigen wagens. De drie teams zullen dan hun grote voordeel (nog enige tijd) behouden.

 

Probleem bij het aanpassen van de diffuser:

 

Effe een ander diffusertje erop knallen, dat is eenvoudig gezegd: pas de diffuser aan en je moet ook gelijk een hoop andere zaken wijzigen. Het is een integraal onderdeel van het design van de hele wagen, het onderstel. En het testen met eventuele aanpassingen is lastiger geworden dit seizoen door de nieuwe regels.

 

Nog even een overzicht van de wijzigingen in de Formule 1, seizoen 2009 (bron: AD):

 

  • Lagere budgetten
  • Minder motoren om te gebruiken
  • De gladde banden keerden terug
  • Het KERS-systeem, energie bij het remmen wordt omgezet in extra motorvermogen
  • Minder toeters en bellen gericht op aërodynamica aan de auto’s
  • Niet meer testen op circuits, alleen in de windtunnel
  • Prijs voor licenties voor coureurs ging omhoog

 

Het Formule 1-seizoen 2009, samengevat (bron: AD):

 

  • 17 GP’s op evenzoveel circuits (Canada en Frankrijk vielen af, Abu Dhabi kwam erbij).
  • een totaal van 274 bochten in het seizoen, die tenminste 44 keer genomen moeten worden.
  • De slicks van dit seizoen (banden zonder profiel) leveren 20% meer (mechanische) grip op het wegdek in vergelijking met de banden met groeven.
  • Het KERS-systeem kan worden toegepast via een accu of een vliegwiel. Het team Williams is het enige team dat gebruik maakt van het vliegwiel.

 

Bronnen:

 

AD – Sportwereld: F1-special. Door Gerard den Elt, Ronald van Dam en Carl Houtkamp (Maart 2009).

Wikipedia.org over Jenson Button.

 

Foto’s:

 

Diffuser bij Williams: AP. Rest: Wikipedia.org.

 

 

 

 

Reageer op dit artikel in het forum

 

Meer van deze schrijver