Online gokken wordt gelegaliseerd

online-gokken

Online gokken wordt legaal. Holland Casino en de Lotto worden verkocht. Dat zal een grote invloed hebben op de gokmarkt in Nederland. Naar schatting wagen honderdduizenden Nederlanders op buitenlandse websites een gokje.

Vanaf 2015 wordt het in Nederland mogelijk om een vergunning te krijgen voor het aanbieden van online kansspelen zoals poker, casinospelen en sportweddenschappen. Momenteel verbiedt de wet het aanbieden van kansspelen zonder vergunning. Gokkers zijn daarom aangewezen op het illegale aanbod, waarop weinig toezicht is.

Vanaf 2015 kunnen bedrijven in Nederland, net als in veel andere EU-landen, een vergunning krijgen om legaal online kansspelen aan te bieden. Het reguleren van de online gokmarkt moet de schatkist veel geld opleveren. Nu dit kabinetsvoorstel nog even door de Eerste en Tweede Kamer loodsen en dan: place your bets, pulleeeze!

Het kabinet verwacht dat zo’n 80 procent van de online gokkers straks bij een site met een vergunning terechtkomt. De vergunninghouders betalen 20 procent kansspelbelasting. Daarnaast gaat 0,5 procent van het bruto spelresultaat naar het verslavingsfonds en 1,5 procent naar de Kansspelautoriteit (bron: RTL Nieuws).

Voor de aanbieders van goksites gelden strenge voorwaarden. Bedrijven worden gecontroleerd op Fair Play en hun solvabiliteit. De aanbieders moeten zich ook aansluiten bij een centraal register. Illegale aanbieders blijven hard aangepakt worden. Elke bezoeker wordt geregistreerd. Een bezoeker moet 18 jaar of ouder zijn. Het gaat zelfs zover dat de toegang tot goksites zonder vergunning die nu natuurlijk gewoon kunnen opereren onmogelijk wordt gemaakt.


De aanbieder met een vergunning dient ook te controleren of een speler geregistreerd staat in het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen. Is dit het geval dan wordt een bezoeker uitgesloten van deelname. Het kabinet beraadt zich nog over wat er met de Staatsgokbedrijven moet gebeuren. Om te kunnen concurreren hoeven deze bedrijven in ieder geval minder van hun inkomsten af te dragen aan goede doelen.

Sponsoring van sportclubs door gokbedrijven

Per 1 januari 2015 mogen (buitenlandse) gokbedrijven met een vergunning adverteren in Nederland, als je het aan het kabinet vraagt. Het sponsorverbod door goksites is dan opgeheven. Het lijkt slechts een kwestie van tijd voordat de populairste Nederlandse profvoetbalclubs zoals Ajax, PSV en Feijenoord met de namen van grote gokbedrijven/wedkantoren zoals Unibet (bekend van het wedden en de casino spellen zoals roulette, poker en blackjack), Bwin (ook een wedkantoor en casino), 888 of 188BET op hun borst gaan rondlopen.

Naast shirtsponsoring hebben veel Premier League-clubs ook een overeenkomst met een gokbedrijf die dan voor een bepaalde tijd als hun gokpartner mag optreden. Deze inkomsten zijn nog veel interessanter voor de voetbalclubs. Met (shirt)sponsoring wordt in de regel een klein deel van de inkomsten binnengesleept. Steeds weer duiken de cijfers 100 tot 180 miljoen euro op als de vermeende extra inkomsten, die bijvoorbeeld de Nederlandse voetbalclubs zouden gaan opstrijken.

Maar met de digitale ontwikkelingen van vandaag de dag is het wachten niet lang op de mogelijkheid om met een simpele druk op een knop van de afstandbediening een gokje te wagen op de verwachte gebeurtenissen in de wedstrijd die op dat moment bekeken wordt. Als marktpartijen als FOX Sports en de tv-aanbieders meewerken kunnen inkomsten en uitgaven aan gokken door de tv-kijker direct worden afgeschreven of bijgeteld op de factuur van de klant van de tv-aanbieder.

De Amerikaanse onderzoeksjournalist Brett Forrest schreef het boek ‘Duister Spel’over match-fixing en gokken in het voetbal en is de volgende mening toegedaan: “Er is niks mis met gokken, maar je moet in de voetbalwereld een ‘zero tolerance’ beleid hebben. Zo moet het verboden worden om spelers te laten gokken.” Een terecht punt, vindt ook TobSport.

Maar Forrest ziet het liefst ook geen gokbedrijven op de shirts van voetbalclubs verschijnen: “Met de reclame zend je een accepterende boodschap uit, zo van: ‘het is oké om te gokken’. Het is een zeer grijs gebied.”. TobSport is van mening dat de (extra, hogere) sponsorinkomsten die verwacht worden doordat (internationaal opererende) gokbedrijven de markt betreden het Nederlands voetbal naar een hoger niveau kunnen trekken.

Met name een verbond met een gokpartner kan de clubs veel geld opleveren. Je voorspelling over wie de eerste hoekschop mag nemen kun je dan alleen bij de gokpartner van je club proberen te verzilveren. Bij het bedrijf Unibet wordt zo’n 2/3e van de omzet gerealiseerd uit het ‘live-betting’. Toont maar weer eens aan dat gokverslaving een reëel probleem is en met een opengebroken gokmarkt alleen maar zal toenemen. De markt in Denemarken werd de gokmarkt al eerder vrijgegeven. Daar nam het aantal dwangmatige gokkers inderdaad in rap tempo toe.

TobSport is het eens met Forrest als het gaat om het gevaar van match-fixing, dat met het toetreden van de gokbedrijven alleen maar groter zal worden. We zullen er extra scherp op moeten letten. En daarbij hoeven we natuurlijk weinig van de FIFA te verwachten. Ze wenst zich enkel uiterst reactief op te stellen als het gaat om het onderzoeken van connecties tussen voetballers en voetbalorganisaties aan de ene kant en wedkantoren en gokbedrijven aan de andere kant.

Forrest: “Er is veel meer media-aandacht voor matchfixing gekomen, maar in tegenstelling tot bij andere criminele activiteiten is deze activiteit alleen maar gegroeid, in plaats van afgenomen. Dat komt ook door de opstelling van de FIFA: ze nemen niet de ‘leiding’ in het onderzoek, ze ‘volgen’ of ‘ontwijken’ het enkel. Dat zendt een verkeerde boodschap, dat van: ‘het is toegestaan, geen big deal’. Ik hoop dat er niks gaat gebeuren tijdens het aanstaande WK, maar we zullen zien…” (bron: Quotenet.nl).

Het zegt volgens Forrest veel dat Chris Eaton, het Australische ex-hoofd van beveiliging, door FIFA-baas Sepp Blatter op straat is gezet. Voldoende reden voor Eaton om Forrest een inkijkje te geven in zijn wereld waaruit blijkt dat matchfixing ‘overal’ is. Niet alleen in Aziatische competities, maar ook in Europese landen, met name de Finse zomerliga. Forrest: “Matchfixing is als een ‘cancer‘, het spreidt zich steeds meer uit. En ja, ook naar Nederland.” (bron: Quotenet.nl).

Sponsoring van voetbalclubs door gokbedrijven

Nederland telt van oudsher mee als het gaat om sponsoring in het voetbal. In 2009 hengelden de eredivisieclubs nog een recordwaarde van 43 miljoen euro aan shirtsponsoring binnen, goed voor een vijfde plaats in Europees verband, zelfs nog voor Frankrijk (dat niet toevallig ook een gokmonopolie kent). In 2009 werd er door de kansspelindustrie  al ruim 56,4 miljoen euro in het Europese voetbal gepompt, op een totaal van 395,5 miljoen euro aan sponsorinkomsten.

Topclubs AC Milan en Real Madrid kregen van sponsor Bwin in 2009 respectievelijk 15 en 23 miljoen euro. Het bedrijf Bwin heeft naar verluid al een voorcontract getekend met Ajax, dat zomer 2014 afscheid neemt van hoofdsponsor Aegon. Unibet is shirtsponsor van Valencia en Bwin van Real Madrid, AC Milan en Bayern Munchen. Beiden bedrijven zijn beursgenoteerd en de grootste wedkantoren ter wereld.

Op Reliablebookies.com werden de sponsorships van gokbedrijven geanalyseerd: “The entrance of non-European gambling operators on the top tier European leagues and teams has become predominant in the 2009-2010 season, a timeframe that coincides with the start of the economic crisis on the Old Continent. Interestingly enough, most of them are Asian based and in the Barclays League alone 4 out of 20 teams are currently receiving hefty sponsorships from operators such as 188bet and Gentic Casino.”

In totaal wordt er in de wereld zo’n 40 miljard dollar uitgegeven aan sportsponsoring. Een overzicht met een analyse van de relaties van Premier League-clubs en gokbedrijven vindt je hier: http://www.reliablebookies.com/bookmakers/a-look-at-bookmakers-sponsoring-football-clubs/.

De Premier League zelf (gesponsord door Barclays) wil voorlopig geen gokbedrijf toelaten als sponsor. Totale sponsorinkomsten voor alle Premier League-clubs bedroegn in 2013 meer dan 147 miljoen pond. Meer dan de helft van het sponsorgeld werd in dat jaar verdeeld onder 4 clubs: Liverpool, Manchester United, Manchester City en Sunderland.

Chief executive Richard Scudamore van de Engelse Premier League: “Our title sponsorship is not for everybody. It’s not a straightforward, ‘we’ll take any brand that comes along’, it’s more complex than that. I think betting would be very difficult.”.

De Engelse Football League tekende in 2013 echter wel een overeenkomst van 5 jaar met Sky Bet, voor zo’n 6 miljoen pond per jaar aan sponsorinkomsten. Een andere analyse van de Premier League en gok- en sponsorinkomsten vindt je hier: http://calvinayre.com/2013/08/29/sports/football-sponsorship-and-gambling-relationship/.

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply